Masjid-masjid besar di bumi England?

Amat kagum sebenarnya
berada di negara eropah
kerajaan diterajui oleh mereka berkulit putih
penduduknya pula pastinya omputeh
tetapi masjid-masjid besar dibenarkan untuk dibina disana



tapi specialty hanya di Bandar Bradford lah ye
memang bangga sungguh
kerana dimana-mana sahaja akan nampak masjid
bukan setakat rumah-rumah atau deretan kedai yang dijadikan masjid (seperti yang berlaku di daerah lain)
tetapi satu tanah lapang dibina masjid
terus teringat masjid-masjid di tanah air tercinta
 

bukan setakat satu
malah sampai berbelas-belas masjid/surau
terdapat di sekitar Bradford
tak seperti di daerah lain
masjid hanya dikawasan perumahan
takpun rumah dijadikan masjid
 
 nih pula diambil masa singgah untuk solat magrib
memang senang nak jumpa masjid
terlepas satu masjid
akan jumpa satu lagi masjid di depan sana

entah kenapa bile tengok masjid nih
teringat masjid di telok datok sana
 
semasa berada di bumi Bradford itu
terasa seperti berada di tanah air ku Malaysia
aku terfikir sebenarnya apakah polisi kerajaan tempatan sehingga membenarkan pembinaan masjid yang banyak dan gah di bumi mereka yang agama rasminya bukan Agama Islam?
ada sesiapa yang tahu ke?

bukan setakat masjid sahaja yang gah
kuil sikh and kuil hindu pun gah-gah juga
cuma bezanya tiada patung-patung bertempek-tempek kat bangunan mereka
mcm di Jalan bandar baru uda itu
hehehe

4 comments:

iina berkata...

masjid kat telok datok? belah mana? yg ingat kat sg manggis tuh dekat ngan skolah agama tuh .. apa pun syukur ada masjid yg besar2 boleh p solat kan ;)

ibuayahdamia berkata...

alhamdulillah...ader jugak masjid2 kat UK...walaupun simple kan...

raya haji aritu ko solat masjid mana??

pearl berkata...

iina> hehe masjid telok datok yang depan stadium jugra tuh.

ayu> kat tempat aku nih takde masjid besar2 mcm kat bradford tuh. raya haji ritu geng2 melayu pakat solat raya kat dewan je. sini takde masjid besar2 mcm kat bradford tuh

e.l.i.z.@ berkata...

wahhh bestnya duk sanaaaa...jeles ah :P

bagus kan ada masjid kt sana.besar lak tu

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog