Raya kedua - nasi dagang ku


Kerana raya pertama
kami pulang ke kampung ku di Banting
menjamu nasi impit kuah kacang dan rendang
maka

Raya kedua
kami pulang ke kampung suami pula
 menjamu nasi dagang yang ku buat sendiri 
untuk makan tengah hari sebenarnya
and it is so yummy


resepi versi ala-ala mak mertua ku
yang menggunakan rempah kari untuk masak gulai nya
bezanya ada tambahan kerisik, lengkuas and asam keping
tapi xde letak daun kari yang selalu digunakan untuk masak kari selalu tuh
cuma utk nasi dagang kuah nye pekat sikit

beras pula kami guna beras khas nasi dagang
import mari
ini dah masuk 4 kali aku masak nasi dagang
2 kali tak menjadi
kali ketiga gulai tak berapa sedap
and kali ke empat nih so yummy
sebelum nih aku masak nasi dagang versi beras basmathi + beras pulut
tapi untuk raya nih utk ada suasana beraya seperti di rumah MIL
guna beras nasi dagang lah ye

yela masa MIL datang ritu masak nasi dagang
aku jadi tukang makan je
tengok pun gitu-gitu je
ape punye menantu la aku nih kan
dah skrang terkial-kial mengagak-agak supaya menepati resepi pilihan en hubby
hehehe

2 comments:

ibuayahdamia berkata...

aku confius...ko raya kat malaysia ke ni??? sebab raya pertama ko kat banting...raya kedua ko kat kelantan..

btw dah ok dah rupa nasi dagang ko tu...looks yummy...gigih ko erkk masak2..hehe

agaknya kan..sebab hubby2 kita ni ore kelate..memang kena isteri masak gak lah kot...sebab dah terbiasa makan makanan mak diaorg...

pearl berkata...

ayu, aku beraya kat UK le.. hehehe
cuma ambil suasana kenkonon beraya di kampung aje...hehe.. tuh gigih aku masak, kalu tidak tak de raya le maknenye..

ooh..kire lulus lah tuh ye nasi dagang aku ada rupe..hahaha.. payah betul nak masak masakan kelate nih..kerana if ikut internet, memang mcm2 resepi, tapi.......
tak menepati selera suamiku..nanti dia komplen ok (kalu bende lain aku masak dia tak komplen) tapi if masakan kelate dia akan komen...., mak dia masak mknnan nih kaler ape lah, bentuk camne lah, ada itu, ada ini... hah macam2 la pulak

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog