Dibenarkan Jamak ketika dalam kesusahan

Waa.. I search this article sbb pening kepala mcm mane nak solat bile kene attend beberapa Midlands Consortium Courses kat Leicester Uni and Nott Trent Uni as well as graduate training class for the whole day nanti. Ini kerana waktu solat skrang begitu extreme sbb autumn and nanti winter.

Yang bestnye sbb solat isyak kul 6.30 petang..yang tak bestnye Asar kul 2.15 and magrib kul 4.30. So akan terkejar nak solat asar n magrib bile ada kelas petang start kul 2 - 5.

So after baca artikel dari blog ni, lega la sikit. Alhamdulilah la penulisan Pak Ngah ni beserta nas-nas nye sekali

http://pakngah70.blogspot.com/2005/12/rukhsah-jamak-solat-yang-dipinggirkan_02.html

Pernah dengar suami kate boleh Jamak solat, but kene carik evidence la dulu...Ada syaratnye.. Untuk lebih lanjut, boleh baca artikel tersebut. But for a few notes:

Kebolehan solat Jamak ni adalah berdasarkan hadis:

Ibnu Abbas r.a. berkata: Bahawasanya Nabi s.a.w. pernah menjamakkan antara zohor dan asar, dan antara maghrib dan isyak di Madinah tidak kerana musafir dan tidak kerana hujan. Ibnu Abbas ditanya: Apa yang dikehendaki dengan yang demikian itu (mengapa Rasulullah melakukannya)? Dia berkata: baginda mahu memberi kelapangan (mudah) kepada umatnya. (Hadis Riwayat Muslim).

Syaratnye:
1. Hanya jamak sahaja dibenarkan. Bukan Qasar.

2. Bile kes-kes tertentu seperti
- doktor yang kene jalani pembedahan berjam-jam
- terperangkap dalam traffic jam
- bagi diluar negara, pelajar yang menghadiri kelas yang terpaksa mengambil waktu solat asar yang singkat, waktu zohor dan seumpamanya.
- bagi orang sakit
- kerana hujan lebat
- pada waktu salji, angin ribut, jalan berbecak dan juga kesejukan yang luar dari kebiasaan.

3.Jangan dijadikan rutin harian

Tujuan utama Islam membenarkan,

- untuk mengelakkan solat menjadi bebanan
- untuk membanteras amalan MALAS menunaikan solat
- untuk mengelak menyalahkan gunakan doktrin Qada'

Indah sungguh Islam. Sunnah ini menggalakkan umat Islam terus menjaga solatnye. Dan paling penting, SOLAT TIDAK MEMBERATKAN.

Jangan lupe..utk kepastian lebih lanjut, lawati laman web tersebut. Saya hanyalah insan biasa, yang tidak tau ape-ape ..but just for sharing.....

0 comments:

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...