Menghapus Virus Spy = Trojen Horse

lebih setengah tahun juga ku bersabar dgn virus pengintip nih
namenye trojen horse MJ ape tah dah lupe
kejenye ada copy main file windows
so AVG asyik detect ada virus sahaja
bile kita delete, datang balik
sepanjang2 ku menggunakan laptop tuh sepanjang2 tu ku bersabar
mcm mane cara ku bersabar?
hehehe dgn on another PC... so bile aku boring dgn virus spy asyik muncul bertimbun2 kat alert tuh
aku dok buat keje kat PC lah
terpaksa guna laptop ku yang lama itu
dibeli sejak mula mengajar di skudai sana
so mcm-mcm perisian ada
terpaksalah ku besabar ok
nak reformat, perisian nye tiada

mcm mane virus tuh boleh masuk
kerana ada satu malam aku terlupe off laptop tuh
so bermulalah episod virus tuh bermain cak cak ngan aku
apabile aku buat kerje lat laptop itu

bermacam-mcm cara aku dah try
install free spyware 
masalahnye memang detect, tapi adake bile nak disuruh delete, kene beli tool tuh
AVG pun takleh nak remove
dah byk kali try remove guna safemood
unclick system restore dsb 
tetap tak berjaya
akhirnye bile dah masuk second survey ku kene buat utk keje research aku nih
so tak sabar rasanya aku nak berenti bermain cak cak ngan virus tuh
kemuncaknye adalah ku bagi notice kat en suami
jika dia tidak berjaya menyelesaikan masalah spyware ku itu
ku nak pi beli nortan antivirus kat pcworld

memandangkan pada dia tak berbaloi aku dok bazir duit beli antivirus
kerana katanye berbaloi guna AVG tuh
dia pun install windows virus protecter
free je kan download

tapi sebelum tuh 
aku surf lagi mcm2 mane nak deal dgn spyware trojen horse nih
ada source tuh kate kene create a new system restore
maknenye kita create system restore baru
kerana system restore lama, dah ada memori sypware itu
kerana selama ni aku cuma untick je system restore
tapi lepas dah scan tuh on balik
tak create baru

so create baru
then bermula dari windows and new system restore (mungkin)
tuh la senarai sypware yang bertindak copy paste main file mcm cerita MATRIX tuh
semakin berkurangan
kalu tidak setiap 2-3 minit asyik2 nak main cak2 ngan aku
sejak itu dia hanya main cak-cak masa mula2 aku login windows aje

then lepas tuh aku install lah nortan internet security
(sbb dapat harga murah utk 3 pc kan)
berakhirlah kisah trojen horse yang naughty itu
oooh trojen horse nih mengintip password etc je
so tak berani aku nak wat ape ecommerce transaction kat situ
nasib baik bukan virus yang delete windows sume tuh kan
nasib dia main copy paste ala-ala cerita matrix tuh

ada sesapa ke pernah bermain-main dgn trojen horse mcm nih juga?

0 comments:

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...