Si Mulut Becok


Sejak dua menjak aisyah berumur 3 tahun ( tak sempat aku nak buat birthday party, sbb berkira2 nak buat kek nye..tapi ada ternampak kedai kek paki, boleh try), mulutnye becok la bertanya.

Sebelum ni, aku risau dia tak pandai cakap, cakap aku tak paham.. tapi alhamdulilah, reach 3 years milestone, pandai daaah bercakap yang kami paham.. dah takde (kurang) cakap bahasa kartoon dia tuh.

Sebab dia dah pandai cakap, and kami pun paham.. so mulutnye becok la bertanya itu ini... 'bertanya itu ape' tau....

Antara yang dia selalu tanye..

1. "Bu, masak ape Bu?" -- ni selalu time aku kat dapur la, pantang aku kedapur, itu la soalannye... bergegas2 dia kedapur, semata-mata utk tanye, aku masak ape. Selalu aku jawab "Bu, masak nasi".. tak pun "masak ayam"

2. Dia juga dah pandai ambil buku, and tanye 'ni ape', 'ni ape'. Ada satu gambar kereta, then dia tanye "Ni ape bu?", then aku jawab la " Car".. then dia buat muke tak setuju, so dia kate la "Bukan, kereta" ... huhuhu, teringat aku iklan yang 'ni bunga, bukan la orkid la'...

3. Then dia tunjuk buku yang ada banyak kartoon dalam tuh, ada banyak binatang, dragon besar, kecik, warna pink ada ungu ada, binatang lain pun ada bird, penguin etc. Then, dia tanye lagi, 'Ni ape bu?' then aku jawab la, 'dragon'... dia kate 'Bukan, Papa'... (oo pasal dragon tuh besar, so Papa la'.. then dragon kaler pink pulak, dia kate tuh 'ibu', yang pink kecik 'kakak' and yang paling kecik 'imran'....

Macam-macam la... sampai aku tak larat nak jawab lagi soalan dia, tanye 'ni ape, ni ape' (banyak woo dalam satu masa)...ntah sape ajar dia ada 'papa, ibu, kakak, imran tuh'... kat tv pun rancangan BBC.. setiap kartun tuh, dia tunjuk 'ni papa, ibu, imran.....'

4. Dia pandai cakap 'Look'.....dan tiru dah words yang kartun tuh sebut...

5. Bila aku pakai baju yang dia tak selalu nampak, nanti pandai la dia sebut 'waaaah, cantik bu'

6. Bila aku siap masak, and nak bagi diorang makan.. nanti dia cakap la ' waaaah, ibu, sedap!' .. sedangkan, dia belum rasa lagi.. tone dia bercakap tuh, tiru papa dia la, yang memang sentiasa 'mulut manis', yang sentiasa puji masakan aku, sodap je memanjang ..

Besar dah anak ibu...

Imran nye progress je belum lagi.. masih tak pandai cakap lagi selain 'Papa and Bob'.. and terbaru dia selalu sebut 'mmmaamma, mammma'... taktau la tuh maksudnye ape..

Risau jugak aku, imran dah berumur 1 setahun 9 bulan dah..tak pandai cakap even 'NAK' pun.. hmm

2 comments:

faisyura berkata...

wahhh aisyah dah byk mulut.. meriah le hari mu... bleh la geng ngn zaim.. selagi tak tdo, nyot nyet je..

taper wani pasal imran ko jgn risau.. kdg2 budak2 ni serap jeeee... tunggu time dia nk kua kan sume2 tu.. esok2 jadi cm akak aisyah dia.. hahaha mesti pening ko nk melayan... aku yg sorg ni pun dh letih nk melayan sembang... ngeeee....

Sha tul berkata...

cumel je aisyah panggil korang dragon hihih

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...