Memaparkan catatan dengan label farewell. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label farewell. Papar semua catatan

Angkut barang masuk kontena

Minggu ini ada dua keluarga yang kami rapat pulang for good ke Malaysia
keluarga nida amir yang kami kenal sejak duduk di Lboro lagi tapi 
utk tahun terakhir mereka tinggal dekat je dgn QMC
and keluarga kak zanah abg aede yang suami ku memang kenal lah 
sejak dari utm sana
and mereka lah host yang menyambut suami ku masa dia sorang2 sampai di bumi england nih
so kira keluarga Dr aede and kak zanah nih banyak berjasa kepada kami
and memang ada banyak kisah sentimental disitu
gambar imran, aisyah, hadija and nabil (anak kak zanah & abg aede), and fina (anak kak munirah & murad)

papa bersama Dr Aede, yang kejayaannya menjadi sumber inspirasi papa

kami tolong mereka kemas rumah apa yang patut
semoga apa yang kami bantu tuh dapat membalas sedikit jasa mereka sekeluarga
berdasarkan pemerhatian ku apa yang dapat dirumuskan tips nak balik malaysia for good nih
1. bile dah nak start pack barang masuk kotak, bukan setakat masuk2 dalam kotak je. senang kerje if terus wrap kotak dgn wrapping hitam/putih dgn siap labelkan nombor lagi (utk kerje kastam). senang nanti bile dah finalise takyah nak buat kerje dua kali.

2. utk senangkan kerja-kerja membersihkan rumah utk hari-hati terakhir, better jarakkan seminggu (7 hari) utk kerje pembersihan. kerana kalu tidak penat pack barang utk masuk kontena pun tak hilang lagi, kene pulun untuk kemas kitchen, lap dinding, bersih karpet, hantar sampah ke recycle sume. banyak kerje. jika tak mampu nak buat, jgn segan-segan telefon kawan tolong mana yang patut. 

3. Mungkin barang2 ku ini kene book kontena 40 kaki. sebab tengok 20 kali kecik aje. bak kate nida, beza 40 kaki and 20 kaki cuma around £100. takpasti lah jika harga summer lain, and harga lain tahun lain. hehe

4. dalam bulan terakhir nak packing barang, utk barang2 perabot besar nak wrap tuh, kene ajak member2 lelaki tolong wrapkan. jgn berkawan time gembira je, time susah tak nampak muke, ye tak! 
5. rupenye driver akan kenakan charge tambahan £40 sejam jika masa yang diperuntukkan utk masuk barang ke dalam kontena melebihi masa yang dijanjikan (lebih kurang 3 jam kot).  tapi yele minta tolong orang angkut barang nih, bergantung kepada kesenangan org2 yang nak datang. if mereka datang lambat, takkan nak kasi WARNING kot. uhuks. takpe berdoalah supaya Allah mudahkan urusan itu kan.
ada ape-ape lagi tambahan tips, boleh lah share ye!

Bila sumenye sudah tiada


Dilla and baby Farhan (5 months) yang teramat la tembam

Esok, teman 'sekerusi' yang pabila events MML aku dok selalu nyibuk utk berborak dah balik malaysia for good after almost a year kat loughborough nun, daripada bertiga dah berempat dah ni. Sekerusi sbb time MML wat makan2, aku selalu gak dok nyempit sebelah kerusi dia.. tak dapat teman semeja, sbb selalu makan takde meja pun.. huahuahau

First time aku jumpa dia masa bulan pose tahun lepas, so last time aku jumpa dia kat UK ni pun berakhir masa bulan pose. Anaknye aliyah pun kire best frenz aisyah la jugak.. dgn kakak aliyah la dia dok bermain2 bile ada event MML.. kalu tidak, aisyah tuh tak berkawan. asyik bertempek je ngan papanye. Tadi masa malam baru balik dari rumah aliyah.. dalam keta aisyah kate ' bu nak main ngan kakak lagi'. aku pun kate, takleh dah, kakak aliyah nak balik malaysia dah. Sian aisyah lepas ni sapa la nak main dgn dia.. harapnye lepas ni dia pandai nak bergaul ngan kawan2 lain.

Aku pulak, terpikir .. lepas Dilla takde ni, dgn sapa pulak nak jadi teman sekerusi aku nih? dgn sapa pulak aku nak menyempit utk menggembirakan diri ini yang takde 'kroni' ini...

Utk Dilla and suami nye cik azlan (yang group sekali ngan aku masa BTN) aargh benci betul bile teringat pasal BTN Ulu sepri tuh, bukan sbb ape, sbb aku tak suke BTN.. hahaha ...

nice knowing both of u.. nanti kat Malaysia kite jumpa lagi... datang aaa UK lagi ni hah...2 tahun lagi kami kene bertapa kat tempat yang tak besh ni ...


Imran kalu ngan baby farhan ni, dia main tunjuk2 je... mcm eeeeei baby gayanye

farewell

The boy who was born in England.....Munif nak balik Malaysia ye! Bestnye

Today, the first person that I've met and get along since living in UK last 2 months going back home. Bring together the title Dr Siti and her husband, Dr Sarajul. Bestnye...best sangat-sangat. Not forgeting their Bettle and Mercedes C220 and the loaded container lorry. I am happy for them. Hopefully me and husband will follow their successful paths. Complete their PhD within 3 years.

Dr Siti Hamidah...

For anybody especially, PhD members around the world who want to get tips from Dr Siti Hamidah ...you can visit my husband's blog...

http://abehafis.blogspot.com.

The 45 minutes record is very very useful for us to know the tips on how to survive in this PhD world. I love her tips about how she won the national presentation, how she writing and completing her thesis, how she prepared for her Viva and the Doa tips as well.

There's will be one day our turn, going back home with PhD

There's will be our turn going back home..hate this autumn breeze..

There's a load more on PhD tips you can have from his blog. He recorded all the Sembang-Sembang Berisi (SSB), an activity amongst Melayu PhD students at loughborough... Rajin suami I ni... However you must download the Veoh software in order to play the records...

Just a brief summary of what I've learnt from her tips..
1. Start writing the thesis from the first year. Continuous writing. She just using her journal paper and insert into her thesis.

2. For presentation, must get ready 2 weeks before the day of presentation. Find useful tips how to design slides from the Internet. Run the presentation practices amongst members that can give useful advices. Practice 10 times in front others (husband, close friend). Hafal the first 7 slides in order to show others our self-confident.

3. About doa, before have a meeting with supervisor, Viva etc, baca al-fatihah setiap kali lepas solat ditujukan buat Saidina Ali, then abaca ayat no 21 dari surah yusof sebanyak 30x..but bukan keseluruhan ayat..ayat tengah2..(nak tau kene pi dengar jugak video tuh)..amalkan baca sampaila ke tempat viva, presentation , meeting etc.

The coming VC of UTM...Dr Sarajul :)

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...