Memaparkan catatan dengan label movie. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label movie. Papar semua catatan

Kehidupan sebenar kanak2 slumdog

Waaaaaa... lepas baca berita harian, memang betul rupanya pelakon 'Salim' and 'Latikha' masa kecik tuh, memang hidup dalam kemiskinan dalam dunia sebenar.
Taktau pulak pasal 'Jamal' tuh sbb tak di mention dalam surat khabar. Mungkin Ayush manesh (Jamal Junior) tuh hidup OK sikit kot berbanding azharudin and rubika (Islam rupenye budak2 ni..

Memang diorang duduk bersebelah tasik najis tuh. Agaknye loji najis yang 'Salim Jr. ' terjun memang kawasan permainan diorang kot. Patutpun budak2 tuh selamba je kat area situ, siap sanggup terjun tasik najis tuh lagi.. waaa.. sedihnya

Ini antara gambar2 kehidupan sebenar diorang (drpd bharian.com.my)
Lepas filem tuh dapat Oscar, barulah penerbit filem tuh masukkan diorang ke sekolah utk belajar.

Ni rumah 'Salim Jr.' tuh... lepas kecoh si penerbit filem tuh (omputeh) bayar bayaran tak sepatutnye (yela, mesti menang banyak sbb dapat Oscar), baru la ada ura2 nak belika flat utk keluarga 'salim' and 'latikha' junior tuh. Tapi tak sebanding bayaran dgn pelakon2 famous dalam cerita itu tak pun bayaran pelakon2 omputeh lain if menang Oscar kan..
Memang diskriminasi and satu lagi 'dieksploitasi'.

Bile kene kutuk sbb tak bagi bayaran sepatutnye, baru la ada ura2 nak bayar lebih la, nak wujudkan 'dana' la utk budak2 tuh.. tapi yela masih ura-ura.. and hollywood, ape diorang peduli... duit je kan.........!

slumdog Millionaire

Nila gambar 3 musketeers tuh .. Jamal, Latikha dan Salim (yang kelakanya soalan final tuh adalah soalan berkenaan dgn 3 musketeers yang memang sejak kecil Jamal dan Salim belaja dan bercerita).. memang dia menang bukan menipu, tapi is written..


Waaaaaa... cerita ni best sangat2.. patutpun sampai menang Oscar lagi. Pengarahnye omputeh, penerbinyt Film 4 Warner bros lagi.. tapi cerita tamil...

Bestnye cerita ni sbb sedih, bukan sedih pasal percintaan jamal dgn Latikha, sedih melihat kehidupan seorang pengemis dan kemiskinan yang dialami oleh2 mereka -mereka itu. Memang sedih sangat. Part yang sedih;

1. Bila Jamal and Salim (abg Jamal) jadi yatim piatu sbb mak dia kene bunuh masa perang india Hindu vs Muslim tuh

2. Bila lihat Salim and Jamal tukang jaga (kutip duit) open tandas tuh. Tandas nye memang la daif sangat, berbumbungkan langit.. tapi kene bayar. Sedih sbb Salim marah Jamal lambat keluar dari tandas sbb Jamal sakit perut sangat2, so orang yang nak masuk tandas tuh minta pulang balik duit sbb Jamal lambat beno keluar dari tandas.. hahaha

Nila gambar Jamal masa dia punyala gembira nak jumpa Amitah Batchan yang dtg kat kampung dia. Tgh2 buang air pun boleh gembira sangat... Comei kan si 'Ayush mahesh' ni ..
(p/s Along: Mcm Pia pun ada esp tang pipi yang chubby tuuh)

3. Bile Salim jual autograf yang Jamal gi ambil kat amitah batchan masa datang kampung diorang. Sbb Jamal bersusah payah sanggup keluar ikut lubang jamban (sbb Salim bengang, Jamal poo lama sangat, so dia lock pintu dari luar dgn kerusi. Disebabkan Jamal suke beno dgn Amitah tuh, dia keluar ikut lubang jambam. Yang kelakanya, dalam suasana orang2 lain berebut nak autograf dari amitah bachan tuh, Jamal dgn senang je boleh maju kedepan dapatkan autograf sbb 'orang2 lain' sumenye menjauh sbb Jamal bau busuk dgn badan berlumuran dgn najis (sbb baru keluar dari lojikannn)... hahaha memang bijak!

4.Bila kanak2 dipaksa jadi pengemis. Dah tokei pengemis tuh siap butakan kanak2 tuh utk menampakkan lagi kasihan , so senang nak mengemis. Tapi yang paling jahat nye si Maman (tokei) tuh sbb dia tipu, sapa pandai hafal lagu, diorang akan diberi hadiah rumah besar dan boleh jadi mcm Maman tuh )kaya la konon2 nya). Rupenye, sapa yang berjaya hafal lagu dan Maman kate dah lulus la tuh, diorang pengsan budak tuh and butakan guna sudu... uuuuish. Bile turn Jamal nak kene nyanyi dpn Maman tuh, nasib baik Salim tak sampai hati nak tgk adik dia dibutakan, dia campakkan cecair ammonia tuh kat orang jahat tuuh.. so dapatla diorang adik beradik lari.... nasib baik sempat naik keretapi

5. Bila jamal and Salim buat ape2 kerja (berjual dalam keretapi secara haram, menjadi tourist guide haram dkt taj mahal (yang ni memang kelaka, bile diorang memberi cerita salah ttg taj Mahal kepada omputeh2 tuh) huhuhuh...pandai pulak diorang putar belitkan cerita hahaha.. jual kasut curi daripada pelancong2 taj mahal (kene take off shoes kan bile masuk) kat pasar pun ada...

6. Sedih sbb kene tangkap polis bila dia berjaya menjawab kesemua soalan2 dalam rancangan Who want to be Millionaire tuh.. sbb si Anil Kapoor tuh ingat dia 'menipu'.. sedangkan dia jawab kesemuanya berdasarkan pengalaman dia sbg pengemis..huhuhuhuh

Jahat jugak Anil tuh, nasib baik tak ikut jawapan yang dia bagi 'B' tuh.. satu lagi jahat sbb panggil polis suh tangkap Jamal sbb disangka menipu dalam rancangan tuh. Mentang2 la dia cuba budak pengemis dan pembantu kelas rendah je... bile dapat jawab sume, kene tangkap polis pulak !

7. Sedih bile abang dia mati, kene bunuh dgn penjahat2 tuh... sbb bebaskan Latikha daripada bapak ayam tuh.. walaupun abang dia jahat, tapi at the end dia dah menyesal, siap solaaat lagi tuuh... huhuhuh

Kesimpulannya,
Cerita sedih yang paling best yang pernah aku tgk pasal 'kemiskinan' di abad ni.. cheeewah.. hahaha

The Death Note


Waa... best ceritanya.. sapa yang suke cerita Conan penyiasat tuh.. cerita ni lebih kurang mcm cerita tuh, tapi yela Conan tuh, senang2 je penjahat tuh nak mengaku, scene pun pendek ni. Tapi....Movie ni sampai 2 episod. So nak tau mcm mane penyiasat L mengesan jejak Kiro memang sentiasa menuntun hati.. kene tengok plot2 dia sbb banyak plot2 advance, yang kendian akan ceritakan balik ape yang terjadi disebaliknye.. huhuhu..
Bestttttttttttttt sangat!

Mula2 aku tgk cerita ni, episod satu kat Film Flex channel virgin kat UK ni, sekali dah penat2 tgk sampai kul 1.30.. ada ke bersambung sampai girlfriend Kiro tuh mati...

So sbb tak saba2 nak tau ape sambungannya, berjaya aku menarik minat suamiku untuk mendownload movie ni menggunakan bit torrent.. tapi hasilnye memang bagus sbb yela cerita Jepun, ada la subtitle English dia kat bawah..

Movie ni menceritakan pasal Death Note, dimana owner nye boleh tulis nama sesaapa dalam buku, then kemudian akan sakit jantung dan maaaati... then boleh manipulate pulak kejadian nak mati tuh.. so menjadikan nye kisah penyiasatan yang berturut2 plot.. tapi tak memboringkan langsung...pada asalnya, Kiro pemilik asal tulis nama penjahat2 dalam dunia ni dalam buku tuh.. so senang cerita, mati terus takyah ada pengadilan dan berkuranglah jenayah...

Tapi bertambah kronik, kerana polis2 dan FBI pulak mencari si Kiro ni sbb dia pulak jadi 'pembunuh' kepada penjahat2 tuh.. so si Kiro ni pun membuat pelbagai cara untuk mengelakkan dia dikesan, dan seterusnya membunuh polis2 yang cuba mengesannya, termasuklah penyiasat L.

Tak bestnye , si L, penyiasat tuh mati sbb dia sanggup berkorban menulis namanya sendiri dalam Death Note untuk mencari Kiro, pembunuh sebenar asal yang menulis 'nama orang' dalam buku itu.

Tengok la ye..jgn tak tengok.. weekend dah ni...

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...