Memborong di Hyperama

Aktiviti hari ahad, on the way back from Derby car boot (dalam pasar yang jual lelong haiwan ternakan, ada banyak kandang utk lembu, kambing and not to mention piggie..eeei). Nasib baik bersih je, takde bau kawasan tuh...agaknye mereka cuci bersih-bersih kot ...

Back to the story, we went to Hyperama at Dunkirk industrial site dekat dgn University of Notts. Mencari wholesaler ni menggunakan Tom Tom. Situated jauh ke dalam and lalu kilang-kilang. Finally, we arrived dgn suasa yang begitu sejuk and a bit shower.

Masuk-masuk je, kene isi form, tulis nama and nama children. Then bagi day pass utk enter. Then terkial menggunakan trolley yang khusus utk angkut barang berkotak2, so payah la nak letak anak2 dalam itu.

Wholesaler tuh memang besar. First time masuk gudang borong groceries ni. Pernah masuk B&Q wholesaler hardware, pening kepala mencarik barang..last2 keluar dgn tangan kosong je..huhuh...tapi kat Hyperama ni memang best...byk Halal meat and asian food. Most of them kat bahagian belakang gudang... Patutpun tak de kedai cina besar kat Notts ni sbb ada hyperama ni . Kat dalam ni banyak jumpa apek2 cina dok borong food berkotak..agaknye mereka ambik stok pun kat sini...

Lepas ni, if nak carik barang2 kering, takyah gi Cina Leicester dah..jauh pun dari ct...nak ape..cuba sebut..most of ape yang ada kat Taifatt tuh ada gak kat sini... banyak produk dari Malaysia pun ada mcm Pau, Milo, santan...

Nak carik kebab, daging halal, ikan, udang, sotong, kupang ...sume ada, mcm-mcm ada..(not to mention frog and snail ...eei nak termuntah bile teringat balik)....so takyah tunggu tokei ikan open iklan utk jual ikan...pergi je hyperama...sonang..harga pun lebih murah......

yang bestnye pasal kupang ni, ritu penah beli dgn tokei ikan ...kupang nye besar, siap ada bulu2 panjang lagi..eei rasanye pun pelik.. then try beli tadi, ada byk choice kupang tuh..yang me beli rasa mcm kupang dari laut malaysia....lepas ni nak pi try kerang la pulak..hm..nak carik ketam, tapi tak de...udang galah dia pun murah.....

Ha...ada jual kuew tiow...bestnye, yang basah or yang keras stick pun ada...tauhu goreng pun ada..siap ada cop Halal lagi dari Malaysia....penah beli kat cina leicester, mahal satu..satu lagi dia bukan yang goreng, dia yang putih2 lembut panggilnya tau kua.....

yang bestnye beli kat sini, dia tak campur aduk halal n tak halal bertimbun dalam satu freeze mcm kat kedai leicester tuh..ianya tersusun rapi...so senang and mudah mencari barang2....so takyah la ada experience lagi nak menyamak tangan lagi sbb terpegang fish ball with pork filling ..eei..

Minyak pun murah kat sini...kerana kami ni suke minum air juice kotak, siap borong 12 kotak air SunPride dg harga £3.89 sahaja...murah....kalu kat almizan, dia jual 1 kotak 79pence..mahal.... kami jugak memborong air botol robinson fruit shoot 24 botol dgn harga £4.69..selalunye jual 5 botol pun dah £2... memang murah..

haa...lagi satu, me siap borong pad kotex..so takyah beli sepeket 99 pence...beli 4 peket dgn harga £2.69..so takyah lagi nak beli pad cap tesco dah....and satu lagi, kat situ ada jual santan dari thailand yang me trust iaitu cap chaokoh, boleh beli banyak2 or satu-satu...kalu banyak2 dapat aa 50pence setin..penah try santan cap lain..tapi tak pekat...ada ke mcm santan cair je..so dah serik..hanya percaya pada chao koh sahaja...

Me sempat jugak membeli Haw flakes sweets...teringat abah, sbb dulu masa makan gula2 tuh depan abah, katenye masa abah kecik lagi pun dah ada haw flake sweet tuh..huhuh... gula2 dari generasi ke generasi....bagi imran rasa, dia suke...bile aisyah lak, dia luah balik..

**
Message to Dilla... leh la datang ke Hyperama utk menunaikan hajat mengidam makan seafood tuh ye...harga pun murah....

Bob oh Bob

Aisyah: Bu, nak BOB bu, nak BOB (bob tuh cartoon Sponge bob)
Ibu: Asyik-asyik nak Bob je ..nak tgk ceta lain tak boleh ..dah le BOB tuh supervisor ibu...

aise...dah le aku fobia dgn 2nd supervisor aku itu, bernama BOB jugak... kene hanta research idea kat dia...dia suh circulate dah secepat mungkin..dah seminggu ni..lagi seminggu kene jumpa depan mata....

aisyah pulak sebut BOB BOB.... makin pening kepala aku (rasa mcm nak demam pun ada) sbb tak jumpa idea lagi nak wat ape lepas BOB reject akunye proposal

Moving in to a new home

We were having very hectic days for last week, packing items, removing the small items for about 8 times by car and one van trip for heavy stuff to our new home at Hartley Road, Nottingham. We officially reside in Nottingham on Thursday 23rd, though we still have 'Masyarakat Melayu Loughborough' citizenship as my husband still studying there. We already paid for the fee :). By the way, my husband still hold one of the highest capacity in that community.

Lucky for us to have dual citizenship and get to know with nice people from both community, hopefully.

Frankly, I missed our home at 6, buckingham drive, modern house, large backyard, sliding doors, big spaces for my children to play outside (terigat imran suke beno keluar ikut sliding door belakang,panjat tangga and berdiri kat backyard sambil tegak memegang penyapu)and the community, environment which a bit 'kampung' and the warmth and friendly of MML members. Missed the Morrison, Tesco (mane nak carik Beras Apna lepas ni), saturday market, Woolworths, Quorn car boot.....

Back to the real world, I am nottingham resident from now on. Lucky it's just for temporary 3 years. Nottingham, a county for Robin Hood (Patutpun isyik bunyi siren polis je depan rumah, banyak yang jadi Robin Hood kat sini). A big and old town. We're living in 3 storey house in front of Pool and Dart Restaurant and skyrise apartments.Rasa mcm duduk kat KL pun ada :). I can assume our new house is almost a century building. 100 years...fuuh.. as I saw one of the building, a few metres from this house stated 1883 A.D....mak ai...

The best part of our new home, notably;
1. Lowest rent ever, £325 than previous at Lboro, £470. We had use half of our allowance for house rent before. Now, only 1/3. Could spend the money for transportation costs Notts-Lboro.

2. Big bed room space. We can fit single bed and merge it with double divan. So there will no more back bone pain caused by 'merengkot time tido sbb tak cukup space' and there is less possibility for imran utk jatuh katil lagi...the bed is a bit lower than previous.

3. Big kitchen and fully fitted cabinet kerana stock makanan kami begitu banyak sekali.

4. Cooker that performs very well. Api besar. and Oven pun bagus, so takyah tunggu lama for baking.

Tak bestnye tentang rumah ini:

1. Single glazing. Sejuk......

2. Single concrete wall. Even we can hear clearly our neighbour singing in the bathroom and their conversion just really dekat to us. Nasib baik tak paham diorang cakap ape... Aise...and one more, they love to turn on the radio loudly esp when their fav Venezuela song (I guess) on the air... Poning2.. bile habis je lagu tuh, nasib baik diorang pandai slow down balik hmm...

3. On street parking. We have to cross main street to reach our car. A bit payah for mengheret aisyah and imran bile sorang2 kene jaga ...hmm..lucky they are still little untuk pandai membuka pintu rumah, kalu tidak, tak dapat dibayangkan...

4. Next neighbour ada anjing....dah le fence belakang mcm pagar utk sekat kambing je..takut je if anjing tuh melompat ke our yard if anak2 main kat belakang rumah.. Najis..huahaua

4 pros and 4 cons..What is it mean?. We signed a 3 month contract for this new house as we want to make sure we can adapt with the environment. Hopefully, tiada masalah kerana moving out is really suffering and put a lot of stress and energy. Hope tak yah pindah2 lagi....

Dibenarkan Jamak ketika dalam kesusahan

Waa.. I search this article sbb pening kepala mcm mane nak solat bile kene attend beberapa Midlands Consortium Courses kat Leicester Uni and Nott Trent Uni as well as graduate training class for the whole day nanti. Ini kerana waktu solat skrang begitu extreme sbb autumn and nanti winter.

Yang bestnye sbb solat isyak kul 6.30 petang..yang tak bestnye Asar kul 2.15 and magrib kul 4.30. So akan terkejar nak solat asar n magrib bile ada kelas petang start kul 2 - 5.

So after baca artikel dari blog ni, lega la sikit. Alhamdulilah la penulisan Pak Ngah ni beserta nas-nas nye sekali

http://pakngah70.blogspot.com/2005/12/rukhsah-jamak-solat-yang-dipinggirkan_02.html

Pernah dengar suami kate boleh Jamak solat, but kene carik evidence la dulu...Ada syaratnye.. Untuk lebih lanjut, boleh baca artikel tersebut. But for a few notes:

Kebolehan solat Jamak ni adalah berdasarkan hadis:

Ibnu Abbas r.a. berkata: Bahawasanya Nabi s.a.w. pernah menjamakkan antara zohor dan asar, dan antara maghrib dan isyak di Madinah tidak kerana musafir dan tidak kerana hujan. Ibnu Abbas ditanya: Apa yang dikehendaki dengan yang demikian itu (mengapa Rasulullah melakukannya)? Dia berkata: baginda mahu memberi kelapangan (mudah) kepada umatnya. (Hadis Riwayat Muslim).

Syaratnye:
1. Hanya jamak sahaja dibenarkan. Bukan Qasar.

2. Bile kes-kes tertentu seperti
- doktor yang kene jalani pembedahan berjam-jam
- terperangkap dalam traffic jam
- bagi diluar negara, pelajar yang menghadiri kelas yang terpaksa mengambil waktu solat asar yang singkat, waktu zohor dan seumpamanya.
- bagi orang sakit
- kerana hujan lebat
- pada waktu salji, angin ribut, jalan berbecak dan juga kesejukan yang luar dari kebiasaan.

3.Jangan dijadikan rutin harian

Tujuan utama Islam membenarkan,

- untuk mengelakkan solat menjadi bebanan
- untuk membanteras amalan MALAS menunaikan solat
- untuk mengelak menyalahkan gunakan doktrin Qada'

Indah sungguh Islam. Sunnah ini menggalakkan umat Islam terus menjaga solatnye. Dan paling penting, SOLAT TIDAK MEMBERATKAN.

Jangan lupe..utk kepastian lebih lanjut, lawati laman web tersebut. Saya hanyalah insan biasa, yang tidak tau ape-ape ..but just for sharing.....

Entry lain yang menarik dan tertarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...